Monday, February 15, 2010

pAnDuAn MeMiLiH SaHaBaT...hihi



i've just came back from vacation...wehee~~best2 because i went there for second time..hehe,second time holidaying at the same place will sharpen my memories on that place..ok laa,out from my entry rite now..i'd just finished read today's paper(not anymore,exactly on sunday)..and i found something interesting..wanna share some to you..hehe..but i wrote in malay..hehe,because the info in malay indeed..hehe..

SAHABAT adalah orang yang kita ingin sentiasa berkongsi kisah suka dan duka. Sepanjang kehidupan kita, pasti kita ingin jadikan sahabat peneman yg setia agar dpt mendengar segala luahan rasa. Namun, mampukah kita mencari seorang sahabat setia dan jujur. antara sifat-sifat sahabat yg baik dan mulia adalah:
  • Jika anda berselisih faham dgn sahabat anda, nescaya dia lebih senang mengalah demi menjaga kepentingan persahabatan. Dia tidak mahu bersikap mementingkan diri dgn tidak mahu bertolak ansur. Dia tahu sekiranya dia tidak mengalah, maka hubungan persahabatan anda akan menjadi lebih buruk lagi.
  • Jika anda cuba utk merapatkan lagi persahabatan anda dengannya, dia akan membalas dengan baik persahabatan anda itu. Itu bermakna dia memang mahu bersahabat dgn anda. Dia amat menghargai anda kerana mahu bersahabat dgn anda. Dia adalah sahabat sejati anda.
  • Jika anda memerlukan pertolongan daripada sahabat anda berupa wang ringgit ataupun dlm bentuk tenaga, maka dia akan cuba sedaya upaya membantu anda. Sahabat yg baik tidak akan menghampakan anda sekiranya anda meminta pertolongan dari mereka. Malah sahabat yg baik juga tidak sanggup melihat anda berada dlm kesusahan. Jika anda meminta sesuatu bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
  • Jika anda berkata-kata sesuatu kepadanya, nescaya dia akan membenarkan percakapan anda itu. Dia tidak akan sekali-kali menidakkan kata-kata anda itu melainkan kata-kata anda itu adalah dusta. Apabila anda memberi sesuatu pendapat maka dia akan membenarkannya dan menyokong anda.
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa diri anda, dia akan cuba sedaya upaya utk meringankan beban usaha anda itu. Dia akan sentiasa bersama anda dgn memberi pertolongan dan semangat supaya dpt terus tabah menghadapi ujian itu. Anda tidak akan merasai keseorangan jika mempunyai sahabat yg baik seperti ini. Jika anda merancangkan utk melakukan sesuatu perkara, nescaya dia akan membantu anda. Dia akan sedaya upaya membantu anda supaya anda berjaya mencapai perkara yg ingin anda lakukan itu. Dgn bantuan sahabat anda itu anda akan dpt terus cekal dlm menjayakan rancangan anda itu.
  • Jika anda menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerimanya dgn baik. Itu tandanya dia menghargai kebaikan yg telah anda hulurkan kepadanya. Dia juga tidak akan sekali-kali melupakan kebaikan yg telah anda lakukan itu. Malah dia akan membalasnya dgn kebaikan juga kepada anda.
  • jika dia melihat sesuatu yg tidak baik daripada anda, dia akan segera menutupnya. Sahabat yg baik akan sentiasa menjaga maruah anda tidak kira apa yg berlaku. Dia tidak akan sekali-kali membuka aib anda kepada orang lain. Sahabat anda yg baik akan sentiasa melindungi anda daripada perkara-perkara yg tidak baik.
  • Jika anda berdiam diri kerana malu hendak meminta pertolongan, dia akan menanyakan kesusahan anda itu. Sahabat yg baik akan dpt memahami kesulitan yg anda alami. Dia tidak akan mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan masalah yg anda hadapi...
source: mingguan malaysia (14/2/10)

fuhhh,penat giler taip satu-satu ayat dlm ni sbb copy-paste dlm paper mingguan malaysia.hehehe..mmg syiok baca tip-tip ni tp adakah sy memenuhi semua kriteria yg diperlukan ini??tettttt,sudah tentulah tidak..ermm,mungkin sbb hati sy selalu terguris so xde da the bright side of me..huhu,sorry..tp bila sy baca semua point-point yg diberikan, saya rasa saya tak pernah jumpe org yg sejibik mcm tu..ye la,sbb kite ni manusia biasa,kadang-kadang mende yg kite suka takkan ada 100% manusia yg suka..kan kan??so,behave yourself..and kadang-kadang anda terbuat sesuatu yg mengguriskan hati rakan anda dlm keadaan tak sengaja,name pon 'terrr..'so, xdapet la nak komen sbb saya pon melaluinya..tsk..tsk (=_=")..so, it depends on your sensitivity,disebabkan dulu saya pernah duk hostel skolah selama 2 thn(xde laa lame pon) so saya dah kebal dah..hehe,kalau dulu,asal tak puas hati je ngajuk..hahaha..ok laa..till pen meets paper again..ponat dah jari-jari ni 'berballet'..huh..see ya!!


No comments:

Post a Comment